Persze! Íme egy egyedi változat: "Felfedezés négy keréken" A négy kerék nem csupán a járművek alapja, hanem a kalandok kapuja is. Ezek a kerekek szabadon visznek minket a világ különböző tájaira, új élmények és felfedezések elé. Legyen szó egy csendes v

A BYD folyamatosan növekvő figyelmet fordít az európai piacra, ami nem véletlen, hiszen a márka értékesítései havi szinten átlagosan 10%-os növekedést mutatnak. Ezt a dinamikát szeretnék megőrizni, ezért új modellek és fejlett infrastruktúra bevezetésén dolgoznak az öreg kontinensen. Az európai terjeszkedés iránti elkötelezettségük annyira komoly, hogy legújabb innovációjuk, egy 1000 kW-os töltő, szintén ezt a célt szolgálja.
A hír kapcsán Stella Li, a BYD európai vezetője egy brüsszeli sajtótájékoztatón osztotta meg gondolatait, ahol hangsúlyozta, hogy a kínai autógyártó helyi partnereivel fog együttműködni. Az első lépésként a vállalat saját kereskedéseiben fogja telepíteni a villámtöltőket. A töltők megjelenése azt jelenti, hogy a Han L és Tang L modellek számára is nagyobb lehetőségek nyílnak meg Európában, mivel jelenleg csak ezek a típusok képesek kihasználni az ultragyors töltési lehetőségeket. Emellett szóba került, hogy a BYD esetleg új modelleket is bejelenthet az 1000 voltos platformjára, amelyek kifejezetten az európai piac igényeit szolgálják ki. Azonban ez egyelőre csupán spekuláció.
A kínai autógyártó által kifejlesztett töltő valóban figyelemre méltó, és jelenleg nincs a piacon olyan eszköz, amely megközelítené a teljesítményét. Az 1000V/1000A kapacitású töltők ugyanis képesek egy megawatt energia leadására, ami lehetővé teszi az úgynevezett 10C-s töltési sebességet. Első hallásra talán bonyolultan hangzik, de ez azt jelenti, hogy elméletben másodpercenként akár két kilométernyi hatótávolságot is képesek tölteni, és az akkumulátor a saját kapacitásának tízszeresével tud feltöltődni. Természetesen, hogy ez a 10C-s teljesítmény megvalósulhasson, a ma elterjedt nagy kapacitású autóakkumulátorokkal kell számolnunk. Amennyiben a jövőben a kapacitások nőni fognak, úgy a töltési teljesítményt is fejleszteni szükséges, hogy a töltési sebességről szóló ígéret továbbra is érvényes maradjon. Azonban joggal bízhatunk abban, hogy az autómárkák nem maradnak le, és képesek lesznek alkalmazkodni a változó igényekhez.
Az a tény, hogy már léteznek olyan modellek és töltők, amelyek elméletileg mindössze egy másodperc alatt képesek két kilométernyi hatótávot biztosítani, valóban lélegzetelállító. Gondoljunk csak bele: egy átlagos tankolás, ha éppen nincs sorban állás és nem szükséges a mellékhelyiség használata, körülbelül 5 percig tart, azaz 300 másodperc. Ezen idő alatt azok a töltők, amelyek a legújabb technológiával rendelkeznek, akár 600 kilométernyi hatótávot is "feltölthetnek". Ilyen távolság mellett egy ilyen rövid megállás tényleg senkit sem zavar, hiszen a modern mobilitás világában ez már csupán apró kényelmetlenségnek számít.
Persze több kérdés is felmerül a töltők kapcsán. Egyrészt az, hogy mikor lesznek elérhetők Európában, másrészt, hogy ez a szupergyors töltés mennyire degradálja az akkumulátort. Hiszen azzal érdemes tisztában lenni, hogy amikor egy akkumulátor gyorsan töltődik - legyen szó okostelefon vagy autó akkumulátoráról -, nagyobb terhelésnek és nagyobb hőhatásnak van kitéve, ami azt is jelenti, hogy jobban roncsolódik. Az, hogy ez a BYD esetében hosszabb távon mekkora károsodással jár együtt, egyelőre nem lehet megállapítani. A töltők érkezésére, ismerve a kínai márka stratégiáját, aligha kell sokat várni.
A hidrogénhajtású autók kora beköszöntött, legalábbis a BMW álláspontja szerint.
Miután számos ország elkezdte visszavonni a kedvező állami támogatásokat az elektromos autók vásárlásához, a villanyautók értékesítése kezdett csökkenni. Ennek következtében egyre nehezebb elérni a kitűzött fenntarthatósági és kibocsátási célokat. Fontos megjegyezni, hogy az elektromos autó nem az egyetlen lehetőség a kvóták teljesítése érdekében; a BMW szerint itt az ideje, hogy a hidrogénhajtásra is fókuszáljunk. A bajor autógyártó véleménye alapján a hidrogén alapú megoldások új utakat nyithatnak a fenntartható közlekedés felé.
Tagadhatatlan, hogy a hidrogénhajtás számos vonzó előnnyel bír. A járművezetők szinte hangtalanul és gondtalanul élvezhetik az utazást, miközben csupán öt perc alatt feltölthetik autójukat. Azonban ez a lehetőség jelenleg csak egy elméleti elképzelés, mivel a hidrogénkutak hiányoznak a töltőinfrastruktúrából. A koncepció mindenesetre ígéretes, hiszen a hidrogéntechnológia ötvözheti a belsőégésű motorok és az elektromos járművek legjobb tulajdonságait. A BYD legújabb töltési megoldása is hasonló célt szolgál, hiszen lehetővé teszi, hogy a töltési folyamat mindössze annyi időt vegyen igénybe, mint egy hagyományos tankolás. Jelenleg azonban ez még mindig csak egy kivételes példa a piacon.
A BMW hidrogéntechnológiai programját irányító Dr. Jürgen Guldner a Motor1-nek nyilatkozott, és elmondta, hogy a márka úttörő szerepet kíván betölteni az elektromos járművek piacán, és ezt a célt a hidrogénüzemű autók esetében is szeretnék elérni. Guldner hangsúlyozta, hogy a BMW készen áll arra, hogy vezető pozíciót foglaljon el a piacon, ami különösen érdekes annak tükrében, hogy jelenleg nincsen a nagyközönség számára elérhető hidrogénhajtású autójuk, míg például a Toyota és a Hyundai már kínál ilyen modelleket. A bajor gyártó első üzemanyagcellás autója az X5 alapjaira épül, és jelenleg fejlesztés alatt áll. Amennyiben minden a tervek szerint halad, 2028-ban láthatjuk majd a debütálását. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ez a modell nem lesz teljesen egyedi, mivel a BMW már évekkel korábban együttműködött a Toyotával az üzemanyagcellás technológiák fejlesztésében. Így tehát nem beszélhetünk arról, hogy a BMW kizárólag saját erőforrásaiból valósítaná meg ezt a technológiát.
Ha már a japán autógyártókról van szó, érdemes kiemelni két fontos tényezőt. Először is, a Toyota nyíltan elismerte, hogy a hidrogénhajtás terén komoly csalódás érte, ennek következtében a Mirai gyártását leállították. Néhány piacon pedig drámai árkedvezményekkel próbálták értékesíteni a típust, volt, hogy gyakorlatilag ingyen adták az autót – egy tankolókártyát csomagoltak hozzá, amelynek értéke megegyezett az autó árával. Másrészt viszont a Toyota a nehézgépek szegmensében már szép sikereket ért el a hidrogénhajtás használatával. Ezért úgy tűnik, hogy a BMW, bár igyekszik úttörő szerepet betölteni az üzemanyagcellás technológiában, már most jelentős hátrányban van a japán versenytársaival szemben.
Dr. Jürgen Guldner megosztotta véleményét arról, hogy a hidrogéntöltő-hálózat folyamatosan terjedni fog, mind Európa, mind a globális színtéren. Németországban valóban egyre több ilyen töltőállomás található, míg a kontinens többi része inkább egy "sivatagnak" tűnik ezen a téren. Az Egyesült Államokban is csupán néhány nagyvárosban van lehetőség hidrogén üzemű járművek töltésére. Ugyanakkor érdemes egyetérteni azzal a megállapítással, hogy a töltőállomások számának növekedése ösztönözni fogja az üzemanyagcellás autók fejlesztését, valamint a kormányokat is arra sarkallja, hogy támogassák ezt a technológiát.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az utóbbi években több más gyártó is próbálkozott már a hidrogéntechnológiával, viszont csak nagyon kevesen tudtak előállni egy kész autóval. Ezen típusok pedig nem voltak kimondottan sikeresek, elég csak a Toyota Mirai példájára gondolni. Ezek ismeretében azt lehet feltételezni, hogy az üzemanyagcella inkább csak erőfitogtatásról és tesztelésről szól, mintsem valós üzleti lehetőségről. Kérdés, hogy a BMW is így látja, vagy ők ténylegesen hisznek a hajtástechnológiában. Erre a kérdésre viszont csak évek múlva tudunk biztos választ adni.
Kétségtelen, hogy egy sokoldalú üzleti modell előnyös lehet, ha egy vállalat egyszerre több hajtáslánccal van jelen a piacon, ahelyett, hogy csupán egyetlen technológiára korlátozná magát. Jelenleg számos autógyártó vonakodik betartani korábbi ígéreteit, miszerint 2030-ra vagy 2035-re kizárólag elektromos járműveket fognak kínálni. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója nemrégiben kifejtette, hogy a szigorú szabályozások által egy irányba terelt autóipar zsákutcába juttathatja a gyártókat. Ennek ellenére a BMW elkötelezett a belső égésű motorral szerelt autók mellett, miközben folyamatosan bővíti elektromos járműportfólióját, és a hírek szerint az üzemanyagcellás technológia fejlesztésére is nagyobb figyelmet kíván fordítani.