Először emelkedett a magasba a NASA szuperszonikus repülőgépe, megnyitva ezzel egy új fejezetet a repülés történetében.


Első alkalommal szárnyalt a magasba a NASA innovatív kísérleti repülőgépe, az X-59, ahogy azt a jármű fejlesztésében részt vevő Lockheed Martin legfrissebb közleménye is megerősítette. Az X-59-et az űrügynökség mérnökei úgy alkották meg, hogy képes legyen átlépni a hangsebességet, mindezt anélkül, hogy hangrobbanást generálna.

Ahogyan azt lapunk korábban említette, a NASA célja, hogy a légiközlekedést egy új dimenzióba emelje azzal az innovatív repülőgéppel, amely képes hangsebességgel szállítani az utasokat. Ezzel a fejlesztéssel olyan utasszállító gépeket kívánnak létrehozni, amelyek gyorsabban érik el a célállomásokat, mint valaha. Az utolsó hasonló projekt, a Concorde, a London és New York közötti távolságot olyan sebességgel tette meg, hogy a helyi időzónák miatt a gép még az indulás előtti időpontban „érkezett” meg. Azonban a Concorde-t a 2000-es évek elején nyugdíjazták, főként az üzemeltetési és karbantartási költségek miatt, valamint a hangsebesség átlépésével járó zajproblémák miatt, amelyek lakott területek felett zavaróvá váltak. Az X-59-es projekt célja, hogy ezt a zajproblémát orvosolja, így újra lehetőség nyílhat a gyors légiközlekedésre.

A repülőgép körülbelül 30 méter hosszú és 9 méter széles, az orra pedig 11,5 méter hosszú, amely a lökéshullámok formálásával próbálja csökkenteni a hangsebesség átlépésével járó zajt. Érdekes módon, a gépnek nincs hagyományos, előre néző szélvédője, így a pilóták nem láthatják közvetlenül, mi zajlik a külvilágban, csupán nagy felbontású kamerák segítségével követhetik nyomon az előttük lévő utat.

A Flightradar24 légiközlekedési nyomozó platformjának adatai alapján az X-59 vadonatúj repülőgépe október 28-án, magyar idő szerint 15:13-kor emelkedett a levegőbe, a kaliforniai Palmdale Regionális Repülőtérről. A gép a közeli Edwards légitámaszpontra tartott, ám leszállás előtt körülbelül egy órát töltött a létesítmény felett, ahol körözött. A Lockheed Martin nyilatkozata szerint a jármű az elvárásoknak megfelelően teljesítette ezt a fontos repülési tesztet.

Az X-59 alapjain készült repülőgépek kereskedelmi forgalomba hozatalának időpontja még nem ismert. A járműnek számos fontos teszten kell átesnie, amelyek során igazolnia kell, hogy megbízható teljesítményt nyújt, és elég csendes ahhoz, hogy lakott területek fölött is biztonságosan közlekedhessen.

Related posts