Eltűnnek a késő vonatok? - Vitézy Dávid leleplezése és a MÁV határozott cáfolata

Éles vitát generált Vitézy Dávid és a MÁV vezetősége között a késési adatok eltűnésének kérdése. A Podmaniczky Mozgalom vezetője azt állította, hogy a MÁV leállította a mozdonykövető rendszert, amely korábban nyilvánossá tette az átszámozott járatok késéseit. Ezzel szemben a MÁV vezérigazgatója, Hegyi Zsolt, határozottan cáfolta ezt az állítást, kiemelve, hogy a hivatalos Vonatinfó térképes szolgáltatás továbbra is elérhető, és minden késés esetén jár a biztosítás, függetlenül attól, hogy a vonat milyen számmal közlekedik vagy milyen formában van nyilvántartva.
Éles vita alakult ki Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője és a MÁV-csoport vezetése között a vonatkésések átláthatóságáról. A kérdés lényege: vajon valóban eltűntek-e a nyilvános késési adatok, vagy csak félreértésről van szó?
Vitézy Dávid pénteken még arról számolt be, hogy lekapcsolta a MÁV azt a mozdonykövető rendszert, melynek segítségével hétfőn le tudták buktatni a "meghamisított késési adatokat és az átszámozott vonatokat." A Podmaniczky Mozgalom vezetője így fogalmazott:
A rendszer, ahol a normál utastájékoztatási rendszerből eltűnő átszámozott vonatok még megtalálhatóak voltak, mostantól "bizonytalan ideig fejlesztés alatt áll" a MÁV hivatalos válasza szerint.
Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója világossá tette álláspontját a késésekkel kapcsolatban: "Nincs helye kozmetikázásnak: ami késik, az késik, és ennek megfelelően a késési biztosítást is biztosítjuk az utasok számára." E szavai alapján hangsúlyozza, hogy a késések valósága nem vitatható, és minden egyes vonat késése pontosan nyomon követhető a legfontosabb hivatalos kommunikációs csatornán, a Vonatinfó térképen.
Hegyi szerint ez az egyetlen hivatalos platform, ahol a valós idejű késési információk láthatóvá válnak: a vonatok jelölésére pöttyöket használnak, amelyek színük alapján tükrözik a késés mértékét. A térkép folyamatosan hozzáférhető, soha nem kapcsolják ki. Sőt, ő maga indította el ezt a kezdeményezést korábban, még vezérigazgató-helyettesként, hogy a felhasználók ne csupán alkalmazásban, hanem böngészőn keresztül is könnyedén hozzáférhessenek az adatokhoz.
A vonatinfo.mav-start.hu weboldalon folyamatosan, megszakítás nélkül hozzáférhetünk a legfrissebb információkhoz. Ez azonban nem az egyetlen lehetőség a vonatok valós idejű nyomon követésére. Ha valaki más platformot preferál, számos alternatíva közül választhat. Különösen ajánlom az emma.mav.hu oldalunkat, ahol nemcsak a vonatok, hanem a VOLÁN-autóbuszok mozgása is valós időben nyomon követhető.
Aki nem érzi magát komfortosan a MÁV-csoport rendszereivel, az választhatja a Budapest GO applikációt is. Jelenleg ez az applikáció csak a budapesti elővárosi vonatok adatait mutatja, de Hegyi Zsolt már felvetette, hogy érdemes lenne ezt országos szintre kiterjeszteni. Az aggodalom középpontjában pedig egy fontos kérdés áll: hogyan érinti a vonatok átszámozása vagy más módon történő rögzítése a késések miatt járó kártérítéseket?
Hegyi Zsolt kifejti, hogy a késési biztosítás nem függ a technikai részletektől. Amennyiben egy utas vonata legalább 20 percet késik – függetlenül attól, hogy átszámozást kapott vagy pótlóbuszként közlekedik –, akkor az utas jogosult a kártérítésre, amelyet a MÁV garantál. "Célunk nem a késések eltussolása, hanem a megszüntetésük" – hangsúlyozta a vezérigazgató, kiemelve, hogy az utasok jól érzékelik, ha vonatuk késik, és a problémák "kozmetikázása" nem megoldás.