Enélkül a kis- és középvállalkozások egyszerűen nem élnének túl.

A kisvállalkozások számára elengedhetetlen az online jelenlét, amely az utóbbi években kiemelkedő versenyképességi tényezővé nőtte ki magát. Ezt a tényt Sipos Tamás, a Magyar Telekom kis- és középvállalkozások (kkv) szegmensének vezetője osztotta meg a Telekom megbízásából készült Ipsos kutatás eredményeivel kapcsolatban. Hangsúlyozta, hogy azok a vállalkozások, akik nem aktívak az interneten, vagy akiknek weboldala nem tartalmazza a szükséges funkciókat, komoly hátrányba kerülnek, hiszen "láthatatlanná" válnak a digitális térben.
A kisvállalkozást keresők közül tízből heten már az online térben tájékozódnak. A felmérés alapján a megkérdezettek kétharmada, míg Budapesten háromnegyedük nem bízik meg olyan cégekben, amelyekről nem találhatóak vélemények az interneten. A legtöbben azt preferálják, ha a vásárlás, megrendelés vagy időpontfoglalás teljes folyamata digitálisan, könnyedén lebonyolítható.
Az online jelenlét kapcsán a vásárlói elvárások közül kiemelkedő szerepet játszik az árak átlátható megjelenítése. Ezt követi az óradíj feltüntetése, a gyors válaszok biztosítása, valamint az ügyfélértékelések láthatósága. Továbbá a kedvezmények és akciók, a nyitvatartási idő, az elérhetőségek széles skálája, valamint az időpontfoglalás lehetősége is fontos tényezők. Különösen a fiatalabb korosztály számára elengedhetetlen, hogy a keresett honlap a keresési találatok élmezőnyében szerepeljen, ami a keresőoptimalizálás kulcsszerepére világít rá.
Az internetes keresési szokások folyamatosan változnak, és a legfrissebb kutatások szerint az emberek leggyakrabban online kereskedelmi szolgáltatások, egészségügyi ellátások, vendéglátási lehetőségek és utazási ajánlatok után kutatnak. A jogi szakemberek, mint ügyvédek és jogászok, leginkább honlapokon keresztül érhetők el, míg a sport, az oktatás és a vendéglátás területén egyre inkább a közösségi média válik a preferált keresési platformmá. A Telekom legújabb felmérése rámutatott arra is, hogy a sport- és fitneszszolgáltatások terén a TikTok szerepe folyamatosan nő, és szinte elkerülhetetlenné válik a fiatalok körében.
Sipos Tamás rávilágított, hogy a közösségi média megjelenésével kapcsolatban a legfontosabb elvárás a hitelesség, amit a válaszadók 85%-a is megerősített, beleértve a negatív visszajelzések vállalását is. Emellett a naprakész információk közlése (84%) és a gyors válaszadás (82%) elengedhetetlennek számítanak. A közvetlen és barátságos kommunikáció stílusát 77%-uk tartja lényegesnek. A legnépszerűbb tartalomformátum a hagyományos írott szöveget messze felülmúlva a kép és a videó – tette hozzá.
A legfrissebb kutatások alapján a lakás- és kertfelújítással, valamint autószereléssel foglalkozó kis- és középvállalkozások több mint 40%-a aktívan használ weboldalt. Ezzel szemben a kereskedelem, jogi vagy pénzügyi szolgáltatások területén a weboldalak szerepe a vállalkozások életében jellemzően alacsonyabb, 40% alatti arányt mutat.
Sipos Tamás hangsúlyozta: a kisebb vállalkozások "digitális tuningja" régóta kiemelt célja a Telekomnak, ezért is csatlakozott partnerként a kkv-k digitális fejlődését segítő Demján Sándor "Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja" programhoz, amely a teljes hazai gazdaság digitális átalakulását felgyorsíthatja. A program nyújtotta lehetőségekkel a pályázó cégek gyakorlati segítséget kapnak a weboldalak és a közösségimédia-felületek arculati és tartalomfejlesztéséhez, a kibervédelmi, illetve az internetes értékesítést támogató szolgáltatások igénybevételéhez, vissza nem térítendő állami támogatással.
A kutatást - amely reprezentatív a 18-59 éves internetező magyar lakosságra - az Ipsos készítette a Telekom megbízásából 2025 februárjában 1016 fő online megkérdezésével.