Ford Puma E-Gen Premium: Kicsi, vonzó és dinamikus.


A benzines és lágy hibrid változatok mellett most már tisztán elektromos hajtáslánccal is elérhető a Ford kompakt crossover modellje. A villanyos verzió két különböző felszereltségi szinttel (E-Gen és E-Gen Premium) várja az érdeklődőket, és olyan népszerű modellek riválisaként lépett a piacra, mint a Renault 5, a BYD Atto 2, az Opel Mokka és a Citroën ë-C3. A Premium kivitelben, ráadásul a felár nélküli és rendkívül figyelemfelkeltő Yellow Electric színben érkezett hozzánk az autó a szokásos egyhetes tesztelésre.

Az alapforma ugyanaz, mint a hagyományos hajtású verzióké. Magyarán egy sportos szabású crossover áll előttünk, amely négyajtós kiskupénak is simán elmenne.

Oldalüvegezése egy repülőgépszárny profilja, a C-oszlopok effektíven zárják a tetőívet, a lapos szögben megdöntött hátsó szélvédő fölé széles légterelő fut ki. Ami a hajtásmódból eredően új és más: a villanyautókra jellemző befalazott orr, amelyen - igen ízléses módon - egy fekete kerettel pótolták a hűtőrácsot.

A fényszórókba beépített nappali menetfények most egy friss, új dizájnt kaptak ennél a modellnél. A hátsó rész is izgalmas változásokon ment keresztül: itt például nem található kipufogó, és az ötödik ajtón lévő PUMA felirat sem a megszokott fekete, hanem elegáns fehér színben pompázik, eltérve a hagyományos hajtású verzióktól.

Összegzésül érdemes megemlíteni, hogy a Premium változat az E-Gen 17-es modelljei helyett 18 hüvelykes könnyűfém felniket kapott, amelyeket tesztautónkon ballonos, 215/50-es gumik egészítettek ki.

Amikor először belépünk a beltérbe, az élmény kissé meglepő: a hatalmas, hatszögletű kormány szinte azonnal magára vonja a figyelmet, mivel aránytalanul nagy a járműhöz képest. Nem annyira a kialakítása, hanem inkább a mérete az, ami szemet szúr.

Ezután sorra érkeznek a pozitív észrevételek: a sokféleképpen testre szabható, 12,8 hüvelykes digitális műszerfal, a nagyméretű, 12 colos középkonzol kijelző, valamint az ízlésesen kialakított, műbőr kárpitozású első ülések mind-mind kiemelkednek. Azonban egy apró hátrányuk: még a legmagasabb szinten is kézi vezérlésűek.

Az autó minden szempontból lenyűgöző, hiszen nemcsak a kiváló teljesítményével, hanem a gazdag felszereltségével is a legjobbak közé emelkedik a piacon. A modern vezetéstámogató rendszerek, mint a távolságtartó és táblafelismerő intelligens tempomat, a koccanásgátló, valamint a holttér- és fáradtságfigyelő funkciók mind hozzájárulnak a biztonságos közlekedéshez. A tesztautó 360 fokos kamerarendszere pedig még inkább megkönnyíti a manőverezést. A kényelmet sem hanyagolták el: az egyzónás automata légkondicionáló, a lenyűgöző 10 hangszórós Bang&Olufsen hifi rendszer, az elülső ülésfűtés, valamint a teljes telefon-kompatibilitás és indukciós töltés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az utazás valóban élvezetes legyen. Az autóban minden adott, hogy a vezetés ne csupán szükséges tevékenység, hanem igazi élmény legyen.

Ami pedig a helykínálatot illeti: az utastér a kategória standardja, a koffer viszont minden konkurensét übereli. Már a hagyományos hajtású verzióknál megismerhettük az ún. Megaboxot, vagyis a standard csomagtér padlója alatt található további pakolóhelyet.

Ez itt a Gigabox, ahogy a gyártó nevezi, amely a kipufogódob eltűnésének következtében jelentős méretbeli növekedést mutat. Az egyik legnagyobb előnye, hogy bármilyen vizes vagy olvadékony dolgot, például havas síbakancsot, könnyedén elhelyezhetünk benne. Ennek az a titka, hogy rendelkezik egy leeresztő dugóval, hasonlóan egy fürdőkádhoz, így utána egyszerűen, slaggal vagy öntözőkannával tisztára moshatjuk.

A koffer teljes űrtartalma ennek a dugirekesznek köszönhetően a kategóriatársakét messze meghaladó 523 liter. Ehhez hozzájön még a motorháztető alatti 43 literes boksz, amelyet azonban elsősorban a töltőkábelek tárolására találtak ki.

A mai elektromos autók palettáján az elektromos Puma a kompakt kategória igazi képviselője, méreteinek köszönhetően. Az akkumulátor kapacitása körülbelül 44 kWh, ami a piacon megszokott, de a 124 kW (168 LE) motorteljesítménye kiemelkedik a versenytársak közül, hiszen például a Citroën ë-C3 csupán 113 LE-t, míg a Renault 5 120 vagy 150 LE-t kínál. A gyártó szerint a Puma városi használat során 526 kilométert, vegyes körülmények között pedig 364 kilométert tud megtenni. Azonban a tesztünk során egyértelműen bebizonyosodott, hogy ezek a számok nem reálisak.

A városi közlekedés során 450 kilométert tettünk meg, míg vegyes üzemmódban 320 kilométert sikerült elérnünk. A legtöbb időt az ECO üzemmódban töltöttük, de lehetőségünk volt a Normal, Sport, Comfort és csúszós útfelület beállítások használatára is. A fogyasztásunk 12-17 kWh/100 km között mozgott, ami jónak számít. Az energia-visszatöltést, vagyis a rekuperációt az e-pedal és a váltókar "L" (Low) funkciójával irányítottuk, városi forgalomban pedig gyakran ezekkel a megoldásokkal helyettesítettük a fékezést.

Természetesen! Íme a szöveg egyedi átfogalmazása: Nem mehetünk el szó nélkül az autó kiemelkedő komfortú futóműve mellett, amely mesterien kiszűri az úthibákat, így a vezetés élménye igazán kellemes. A töltési lehetőségekről is érdemes szót ejteni: a 11 kW-os háromfázisú váltóáramú rendszerrel mindössze 4 óra alatt 0-ról 100%-ra tölthetjük az akkumulátort, ami körülbelül egy fél éjszakás töltésnek felel meg. Ha pedig a maximális 100 kW-os gyorstöltőt választjuk, csupán 23 perc elegendő ahhoz, hogy az akku 10%-ról 80%-ra feltöltődjön – ez körülbelül annyi idő, amennyi egy átlagos vásárlás során eltöltött idő egy nagyáruházban.

Related posts