Hetven év óta nem tapasztaltunk ilyen mértékű katasztrófát az autóiparban Nagy-Britanniában.


Szeptemberben a brit autóipar termelése több mint hét évtizedes mélypontra süllyedt, főként a Jaguar Land Rover elleni kibertámadás következtében. Ez az esemény a brit gazdaságtörténet legnagyobb költségű kiberbűncselekménye volt, amelynek következményeként a kár forintra átszámítva meghaladja a 850 milliárd forintot.

Szeptemberben 51 090 személyautót gyártottak Nagy-Britanniában, 27,1 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi azonos hónapban - derül ki a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) pénteken Londonban ismertetett havi összesítéséből.

Az SMMT pénteki jelentése alapján megállapítható, hogy 1952 óta, tehát az elmúlt 73 év során, ez a legrosszabb szeptemberi termelési teljesítmény.

A zuhanás elsődleges oka a szakmai szervezet szerint az indiai Tata Motors ipari konglomerátum tulajdonában lévő Jaguar Land Rover elleni kibertámadás volt.

A JLR szeptember 2-án jelentette be, hogy kibertámadás érte, és ennek elhárítása érdekében leállította gyártásirányító informatikai rendszereit. Emiatt a cég teljes hazai és külföldi termelése is leállt, és csak október elején indultak újra a gyártási folyamatok, akkor is csak fokozatosan.

A brit biztosítási szektor által alapított szakértői csoport, a Cyber Monitoring Centre (CMC), amely a kibertámadások nyomon követésére és hatásaik részletes elemzésére specializálódott, a héten közzétette legfrissebb statisztikáit.

A Jaguar Land Rover-t sújtó kibertámadás következtében a vállalat 1,9 milliárd font (körülbelül 852 milliárd forint) veszteséget szenvedett el, ami jelentős hatással volt az autóipari cég működésére.

A CMC állásfoglalása szerint ez a legdrágább kiberesemény, amely valaha is bekövetkezett az egyetemes brit gazdaságtörténetben.

A szervezet álláspontja szerint a JLR ellen irányuló kibertámadás hatása messze túlmutat magán a vállalaton; körülbelül ötezer beszállító cég működését is érintette. A termelés helyreállására pedig csak 2026 januárja után lehet számítani, ami komoly kihívások elé állítja az iparágat.

A brit autóipar helyzete aggasztó képet fest: a brit autógyártók és autókereskedők szövetsége által pénteken közzétett havi jelentés szerint a teljes járműgyártás, beleértve a kereskedelmi haszonjárműveket is, szeptemberben éves szinten 35,9%-kal csökkent. Ez azt jelenti, hogy míg tavaly szeptemberben 84 682 jármű készült, addig az idei hónapban csupán 54 319 jármű hagyta el a brit gyárakat.

Szeptemberben a belföldi értékesítés 41%-kal, míg az export 33,8%-kal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.

Az SMMT statisztikái alapján a múlt hónapban a Nagy-Britanniában készült járművek 73,9%-a külföldi piacokon talált új tulajdonosra.

Related posts