Itt az utolsó három futam a szezonban, és Lando Norrishoz csak egy igazi csoda viheti el a győzelmet!


A hétvégi Las Vegasi Nagydíjjal célegyenesbe fordul a 2024-es Forma-1-es világbajnokság. A szezon lehengerlő Verstappen dominanciával indult, de az év második felére megerősödő McLaren és Lando Norris komoly kihívás elé állította a címvédőt. Bár egy időben úgy tűnt, Norris a mezőny legjobb autójával elcsenheti Verstappen orra elől a világbajnoki címet, a szezon vége előtt három futammal a hollandnak áll a zászló.

A McLaren még szeptember elején, az Olasz Nagydíj után ismerte el először, hogy a konstruktőri mellett Lando Norrisszal az egyéni világbajnoki cím megszerzésére is esélyük lehet. Ekkor, 8 futammal a szezon vége előtt 62 pont volt Norris lemaradása, ami nem tűnt ledolgozhatatlannak. Hogy azóta mennyit csökkent a különbség? Semennyit!

Az igazság az, hogy a Mexikóvárosi Nagydíj után a két éllovas között csupán 47 pontra csökkent a különbség. A következő Brazil Nagydíjon Verstappen a 17. pozícióból indult, így sokan arra számítottak, hogy Norrisnak lehetősége nyílik a címvédő komoly megközelítésére. Ám Verstappen elképesztő teljesítménnyel megnyerte a versenyt, míg Norris fél perces hátránnyal csak a hatodik helyen végzett. Ennek következtében a két pilóta közötti távolság ismét 62 pontra nőtt, ami a szezon végéhez közeledve, három futammal, egy sprinttel és összesen 86 megszerezhető ponttal szinte behozhatatlannak tűnik.

A bajnoki tabella harmadik pozíciójában álló Charles Leclerc számára már matematikailag is lehetetlen a világbajnoki cím megszerzése. Hátránya éppen 86 pont, így ha a Ferrari versenyzője a szezon hátralévő versenyeit mind megnyeri, míg Verstappen minden futamon a nullás eredményt hozza, akkor is csak pontegyenlőség jönne létre közöttük. Azonban a több futamgyőzelme miatt Verstappen így is megőrizné a bajnoki címet.

Bár Norris matematikailag még versenyben van, ahhoz, hogy esélye legyen a címre, futamonként átlagosan 21 pontot kellene gyűjtenie Hollandiában, ami kétségkívül irreális elvárás. Ráadásul Verstappen már csak egy lépésnyire van attól, hogy a következő nagydíjon, Las Vegasban, megszerezze a világbajnoki címet. Ez a forgatókönyv akkor valósul meg, ha:

Bár az egyéni pontverseny eredményei már egyértelműnek tűnnek, a konstruktőri bajnokságban még mindig izgalmas a helyzet. A McLaren jelenleg 593 ponttal áll az élen, míg a Ferrari 36 pont hátrányban követi őket. A Red Bull pedig 49 ponttal lemaradva a harmadik pozíciót foglalja el. A Katari Nagydíj sprintversenyével együtt még 147 pont áll rendelkezésre az év hátralévő részében, így a verseny matematikailag még teljesen nyitott, és bármilyen fordulat megeshet.

Más kérdés, hogy Sergio Perez gyatra teljesítménye miatt a Red Bull szinte csak Verstappenre támaszkodhat. Ezt jól jelzi, hogy a mexikói a csapat pontjainak csak alig több mint negyedét szerezte idén, az előző 5 versenyhétvégéből pedig csak kétszer futott be az első tízben. A McLaren és a Ferrari Oscar Piastri és Lando Norris, valamint Carlos Sainz és Charles Leclerc személyében sokkal kiegyensúlyozottabb pilótapárossal rendelkezik, ami idén meghatározó különbségnek bizonyult.

Ebből a szempontból valószínűnek tűnik, hogy a konstruktőri bajnokság a narancssárga és a piros csapat között dőlhet el. Bár a McLaren várja jobb pozícióból a folytatást, az elmúlt három futamon csupán egyetlen második helyet szereztek, miközben a Ferrarinál két győzelem és két dobogó a mérleg. Ha a trend folytatódik, rendkívül szoros csatára számíthatunk.

A bajnoki pontversenyek aktuális helyzete mellett van egy jelentős kérdőjel is, amely végső soron befolyásolhatja a bajnokság kimenetelét. Az utolsó három futamra Niels Wittich, a Forma-1-es versenyigazgató, helyét a sportágban még tapasztalatlan Rui Marques foglalja el. Ez a döntés várakozásokkal teli izgalmat hoz, hiszen a változás mindig új lehetőségeket és kihívásokat teremt.

A szezon végéhez ennyire közel eső drámai változások önmagukban is meglepőek, de a történet még inkább bonyolultabbá válik. Az FIA által kiadott közlemény szerint Wittich azonnali hatállyal lemondott posztjáról, hogy új kihívások után nézzen. Ám a volt versenyigazgató állítása szerint ez nem így történt: ő csupán néhány órával a hivatalos bejelentés előtt értesült arról, hogy már nem számítanak rá. A háttérben Mohamed Ben Sulayem, az FIA elnöke áll, aki az utóbbi időszakban aktívan keresett új szakembert Wittich helyére. Az események gyorsan és váratlanul zajlanak, ami csak tovább fokozza a helyzet feszültségét.

Bár a versenyigazgató személye elvileg nem kéne, hogy befolyásolja a világbajnoki küzdelmet, a 2021-es szezonfinálé eseményei világosan rávilágítottak arra, hogy ez bizony megtörténhet. Mindenesetre érdemes elismerni, hogy Rui Marques személye összességében nem tűnik rossz választásnak. Bár az elődjéhez képest kevesebb tapasztalattal bír, mégsem mondható zöldfülűnek. Tíz évvel ezelőtt csatlakozott a Nemzetközi Automobil Szövetséghez, és 2022 óta az F2 és F3 versenyigazgatójaként tevékenykedik - így nem áll távol tőle ez a feladat.

Related posts