Feltárult a keserű valóság: a magyar borászatok már a fennmaradásért harcolnak. - Agrárszektor


Európa-szerte komoly gondokkal küzd a borágazat, és ez alól Magyarország sem kivétel: a borfogyasztás visszaesése, a Z-generáció alkoholszegény szokásai és a felhalmozódott készletek mind-mind jelentős nehézséget jelentenek a borászatok számára. Bár az árak érdemben nem emelkedtek, a költségek továbbra is nőnek, így sok kis borászat még mindig veszteséges. De hogyan zárták a 2024-es üzleti évet az ország hat borrégiójának legfontosabb borászatai? Az adatokból az derült ki, hogy sok esetben már pusztán a túlélés is sikernek számított - írta meg a Pénzcentrum.

Az európai és magyar borászok helyzete nem éppen rózsás: az iparág évek óta komoly kihívásokkal néz szembe. Az alkoholfogyasztás szinte észrevétlenül csökken Európában és Észak-Amerikában, ami különösen a fiatalabb korosztályok esetében figyelhető meg. E generáció tagjai, ha mégis alkoholt fogyasztanak, általában alacsony alkoholtartalmú koktélokat preferálnak, vagy – ritkán – tömény italokat választanak, miközben a klasszikus bor- és sörfogyasztás egyre inkább háttérbe szorul. A Z-generáció számára a hagyományos italok már nem vonzóak, így a borászoknak új utakat kell keresniük a fiatalok megszólítására.

Ez a tartós trend napjainkra jelentős hatást gyakorol az Európai Unió, az Egyesült Államok és Kanada borpiacára is. A legfizetőképesebb országok fogyasztói lényegesen csökkentették borvásárlásaikat. Ennek következményeként az egész európai borágazat szenved, hiszen az alacsonyabb kereslet miatt a borászok régóta tervezett áremelései sem valósulhatnak meg. Ezen felül az utóbbi években felhalmozódott jelentős készletek tovább súlyosbítják a helyzetet, ami még inkább visszafogja a piacot.

„Tedd különlegessé a mondanivalódat!” – hívta fel a figyelmet Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztője a Pénzcentrum munkatársainak.

A tavalyi évhez viszonyítva a borárak nem mutattak lényeges emelkedést; bár akadtak kisebb áremelkedések, a piacon inkább a stagnálás a meghatározó jelenség. A borászatok költségei továbbra is jelentős növekedésen mennek keresztül, ám ez nem olyan mértékű, mint amit 2023-ban tapasztaltunk. A szakértő véleménye alapján

a jelenlegi helyzetben már az is nagy eredmény, hogy a vizsgált borászatok többségénél az adózott eredmény a pozitív tartományban maradt. Mint látható, néhol vannak kifejezett mínuszok is, ráadásul az ország kisebb borászatai jellemzően továbbra is veszteségesek.

A portál alaposan feltérképezte Magyarország hat kiemelkedő borrégiójának legjelentősebb borászatait, hogy felfedje, hogyan alakult a 2024-es évük. Az éves üzleti beszámolók leadásának határideje május 31. volt, így most már betekintést nyerhetünk a borászatok teljesítményébe és kihívásaiba.

A Felső-Pannon borrégió Magyarország nyugati vidékén terül el, és hivatalosan is elismert borrégióként büszkélkedhet. Nevét a Pannon-medence hagyományos örökségéből meríti, és különlegessége abban rejlik, hogy sajátos hűvösebb, csapadékban gazdag éghajlata kedvez a szőlőtermesztésnek. A terület borai, különösen a savban gazdag, kifinomult fehérborok, valamint egyre nagyobb népszerűségnek örvendő vörösborok, mind a helyi terroir sajátos karakterét tükrözik.

A Nyakas Pince, Magyarország egyik legismertebb és legsikeresebb borászata, a Budai borvidék gyönyörű táján, Etyeken található. 1994-ben alapították, és azóta a modern technológia és a hagyományos borkészítési módszerek harmonikus egyesítésének jelképévé vált. Különösen a friss, reduktív technológia révén készült fehérborai tették népszerűvé a borkedvelők körében. Az évek során számos boruk felkerült a hazai eladási listák élvonalába. 2023 és 2024 között nettó árbevételük 9,43%-kal emelkedett, elérve az 1 milliárd 557 millió forintot. Ezzel szemben a nyereségük csökkenést mutatott, hiszen 264 millió forintra zsugorodott a korábbi 309 millió forintról.

A Cseri Pincészet egy varázslatos, tízhektáros családi borászat, amely a Pannonhalmi borvidék szívében található, és 2012 óta büszkén képviseli a helyi borászati hagyományokat. Borpalettájuk gazdag, hiszen többek között Rajnai rizlinget, Sauvignon blanc-t, Pinot blanc-t, Traminit, Merlot-t és Kékfrankost termesztenek, mindezt a helyi terroir egyedi karakterével ötvözve. Különösen figyelemre méltó, hogy a pincészet 2022-ben a 2019-es évjáratú Septimus Rajnai Rizling bora elnyerte a Magyar Bor Nagydíjat a fehérborok között, ezzel is bizonyítva a minőség iránti elkötelezettségüket. 2023-ról 2024-re sikerült növelniük árbevételüket, még ha csak csekély mértékben is, de az adózott eredményük megötszörözése igazi sikertörténet, amely tükrözi a kitartó munkájuk gyümölcsét.

A Paulus Pincészet a gyönyörű Balaton-felvidéken megbúvó családi borászat, amely különösen a kéknyelű szőlőfajtára specializálódott. Borai hűen tükrözik a helyi talaj összetételét és a klíma sajátosságait, így ízviláguk friss és könnyed karaktert mutat. Az utóbbi évek során számos boruk elismerésben részesült hazai és nemzetközi borversenyeken, ami tovább növelte hírnevüket. Értékesítési nettó árbevételük elérte az 1 milliárd 278 millió forintot, ami 27,38%-os növekedést jelent. Adózott eredményük pedig 117 millió forintra nőtt a tavalyi 107 millió forinthoz képest.

A Pannonhalmi Apátsági Pincészet a bencés rend szívében működik, és a Pannonhalmi borvidék egyik legismertebb és legelismertebb borászati központja. A modern borászat 2003-ban vette kezdetét, amikor megkezdődött a pincészet újjáépítése és korszerűsítése, de a szőlőművelés itt már több mint ezer éve gazdag hagyományokra építkezik. A pincészet főként fehérborok készítésére specializálódott, köztük olyan klasszikusokat találunk, mint a rajnai rizling és a sauvignon blanc, de a portfóliójukban vörösborok és pezsgők is megtalálhatóak. Az előző évhez képest árbevételük emelkedett, elérve a 843,2 millió forintot a megelőző 805 millió után, míg adózott eredményük 138,6 millió forintra nőtt, ami 18 millió forinttal haladja meg a 2023-as évet.

A Balaton borrégió Magyarország egyik legnagyobb és legismertebb borvidéke, ahol a szőlőtermesztés és a borkészítés hagyományai több mint kétezer évre nyúlnak vissza, hiszen már a római korban is foglalkoztak itt szőlőműveléssel. A régió különlegessége a tó egyedi mikroklímája, amely mérsékli a hőmérséklet-ingadozásokat, így kedvez a savban gazdag, gyümölcsös fehérborok előállításának, mint például az olaszrizling, szürkebarát vagy rizlingszilváni. Az utóbbi években a balatoni borok népszerűsége egyre inkább felfelé ível, különösen a fiatalabb generációk és a gasztronómiai szcéna körében, ami jelentősen hozzájárult a piaci értékesítésük fellendüléséhez, főleg a balatoni turizmus vonatkozásában. A régióban számos elismert és sikeres borászat működik, amelyek szakmai díjakban, piaci jelenlétben és turisztikai népszerűségben is kiemelkednek, így a Balaton a borbarátok számára igazi kincsesbányának számít.

A Laposa Birtok családi borászat a Badacsonyi borvidéken, amely főként vulkanikus talajon termett fehérborairól ismert, mint az olaszrizling, kéknyelű és rajnai rizling. Mintegy 30 hektáron gazdálkodnak, évente körülbelül 250 ezer palack bort állítanak elő. A birtokhoz borkóstolóhelyek, étterem és látogatóközpont is tartozik, így a turizmusban is jelentős szerepet játszanak. Az értékesítésből származó nettó árbevételük 823 millió forint volt tavaly, ami durván 13 millió forinttal jobb, mint azt azt megelőző évben, ebből 189 millió forintos eredményt sikerült elérniük, amit 2 millió forinttal növelték egy év alatt.

A Varga Pincészet mára a magyar borászat egyik legismertebb névadója lett, évente körülbelül 15 millió palack bort értékesítve. A pincészet gazdálkodási területe mintegy 200 hektárt ölel fel, elsősorban a Badacsonyi, Balaton-felvidéki, Balatonfüred-Csopaki és Egri borvidékeken. Kínálatukban megtalálhatók a könnyed és friss fehérborok, valamint a zamatos rozék és a testes vörösborok is. Árbevételük a mezőnyben kiemelkedő, tavaly 7 milliárd 125 millió forintot ért el, bár 2023-ra enyhe csökkenést mutatott. Az eredményük 184,9 millió forintra csökkent az előző évi 186 millió forintról.

A Homola Pincészet, amely a festői Balatonfüred-Csopaki borvidék szívében, Paloznakon található, 2009 óta várja a borkedvelőket. A pincészet mintegy 15 hektáron gazdálkodik, és a fókuszban főként az olaszrizling és a kékfrankos áll, ám nyitottak más szőlőfajták kipróbálására is. A nyári hónapokban a pince nem csupán borokat kínál, hanem gasztronómiai élményekkel és kulturális programokkal is gazdagítja a látogatók élményeit. Az árbevételük 10%-os növekedést mutatott, elérve a 267,4 millió forintot, azonban a 2023-as év eredményei után 2024-ben is mínuszban zárták az évet, 89 millió forintos veszteséggel.

A Duna borrégió, más néven az Alföldi borrégió, Magyarország legkiterjedtebb bortermelő területe, amely a Duna és a Tisza között húzódó síkvidéken terül el. E három borvidék – a Kunsági, a Hajós-Bajai és a Csongrádi – egyedi karaktert ad a régiónak, mindannyian hasonló talaj- és éghajlati viszonyokkal bírnak. A talajok többsége homokos és löszös, míg a klíma kontinentális, így a nyarak forrósága és a telek hidegsége jellemzi az itt termesztett szőlőt. Sajnos a terület bora sokszor a gyengébb minőségű, tablettás italok miatt került a borkedvelők rossz hírnevébe. Az újságok tele vannak a nem szőlőből készült borok történeteivel, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. Ezen kívül több pincészet is gyakran dönt úgy, hogy a minőségi borait palackozás nélkül értékesíti, mivel a palackozás költségei annyira megemelnék az árakat, hogy az már nem biztosítana elegendő hasznot a termelők számára. Így a Duna borrégió igazi kincsei gyakran rejtve maradnak a borkedvelők elől, akik nem mindig ismerik fel a helyi borászatok valódi értékeit.

A Frittmann Borászat Soltvadkerten, a Kunsági borvidéken működik, családi vállalkozásként. Mintegy 60 hektáron termelnek szőlőt, és évente közel 900 ezer palack bort készítenek, főként könnyed fehér- és rozéborokat. A pincészet több rangos szakmai díjat is elnyert az elmúlt években. Nekik is sikerült a növekedés: 2023-ban 302 millió forint, 2024-ben 309 millió forint volt az adózott eredményük, a régió másik kiemelkedő pincészete, a Font viszont rontott, 760 ezer forint lett az eredményük az előző évi 5,6 millió forint után.

A térség borainak népszerűsége folyamatosan emelkedik, különösen a prémium szegmensben. Az egri és mátrai borok egyre nagyobb teret hódítanak a nemzetközi piacokon, különösen a karakteres, egyedi ízvilágú tételek. A régió borászai között egyre többen választják a biodinamikus vagy természetes borok készítését, ami új vásárlói rétegeket vonz magához. A Felső-Magyarország borrégió három jelentős borvidéke, a Bükki, az Egri és a Mátrai, nem csupán a múlt, hanem a jövő borászatának is fontos bázisát képezi, hiszen ez az egyik legrégebbi bortermelő terület az országban.

Az Ostoros Családi Pincészet 2023-as évét 508 millió forintos nyereséggel zárta, ami jelentős növekedés a tavalyi 412 millióhoz képest, még úgy is, hogy árbevételük emelkedett. Érdekes módon a külföldi értékesítés aránya csökkent, hiszen a nemzetközi eladások 344 millió forintról 209 millió forintra estek vissza. Ezzel szemben a Thummerer Pince nem tudott örömmel zárni: a 2023-as 248,8 millió forintos eredmény után 2024-ben csupán 83,7 millió forintot könyvelhettek el. A Juhász Testvérek viszont sikerrel zárták az évet, adózott eredményük 48,2 millió forintról 111,2 millió forintra nőtt, ami figyelemre méltó fejlődés.

A Pannon borrégió Magyarország déli részén található, négy borvidéket - Villányt, Szekszárdot, Tolnát és Pécset - foglal magában. A térség különösen kedvez a vörösborszőlő-fajtáknak: a kékfrankos, a cabernet franc és a merlot is meghatározó szerepet játszik. Villány és Szekszárd a legismertebbek, de Tolna és Pécs borászatai is egyre több figyelmet kapnak. A régió borai jól értékesíthetők, hazai és nemzetközi szinten is stabil a kereslet a karakteres, melegebb klímán érlelt vörösborokra. Az utóbbi években néhány pince a fehérborok és pezsgők felé is nyitott.

Dúzsi Tamás pincészete kiemelkedő teljesítménnyel zárta az évet, hiszen 16 milliós eredményt könyvelhetett el, ami jelentősen jobb az előző évi teljesítményükhöz képest. Érdekesség, hogy az árbevételük csökkent, mégis a profit növekedése figyelemre méltó. Ezzel szemben a Takler Borbirtok kedvezőbb évet tudhat magáénak, hiszen 41 millió forintos eredményüket tavaly 50,9 millió forintra sikerült feljebb tornászniuk, annak ellenére, hogy az értékesítési volumenük csökkent. A Bock Pince drámai visszaesést tapasztalt 2022 és 2023 között, de a tavalyi év során sikerült talpra állniuk: az eredményüket 83 millió forintról 155,8 millió forintra emelték.

Günzer Tamás pincészetének is sikerült növelni az eredményét: 50 millió forintról 142,3 millió forintra, igaz, többet is adtak el: 707 millió forintról 832 millió forintra növelték az értékesítés nettó árbevételét. A Csányi pincészet a tavalyi év után idén sem hagyta el a lejtőt: 2023-ban az adózott eredményük -553 millió forint volt, tavaly -577 millió forint, holott árbevételüket sikerült növelni: 1 milliárd 895 millió forintról 2 milliárd forintra. A Gere Attila Pincészetnél rosszabb évet zártak, mint tavalyelőtt, adózott eredményük 127 millió forint lett.

A Tokaji borrégió, Hegyalja, Magyarország északkeleti csücskében található, és a világ egyik legismertebb történelmi borvidéke. A terület vulkanikus talaja, a Tisza és a Bodrog folyók közelsége, valamint a párás mikroklíma ideális feltételeket teremt a nemes penész, vagyis a botritisz kialakulásához, ami elengedhetetlen a híres tokaji aszúborok előállításához. Habár a borvidék hagyományosan az édes italairól vált ismertté, az utóbbi húsz évben a száraz furmint is egyre nagyobb figyelmet kapott, különösen a prémium éttermek kínálatában. Tokaj borai nemcsak hazai, hanem nemzetközi szinten is elismertek, hiszen számos borászat rendszeresen exportál a nyugat-európai és ázsiai piacokra.

A térség legfontosabb pincészeteinél vegyesen alakul a kép: a Royal Tokaj Borászat rosszabb évet zárt, mint tavaly, adózott eredményük -172,3 millió forint lett, azaz a veszteségük, árbevételük is jócskán elmaradt az előző évtől.A másik jelentős borászat a Grand Tokaj is mínuszban zárt: 226 millió forintos veszteséggel, a Szepsy Pince viszont idén már plusszos lett, közel 5 millió forint lett az adózott eredményük.

A borfogyasztás népszerűsítése és a borértő közönség bővítése szempontjából a bormarketing mellett a növekvő fogyasztás és a vásárlóerő emelkedése is kiemelt szerepet játszhat. Összességében a magasabb életszínvonal teremt olyan alapot, amely lehetővé teszi a borászatok számára, hogy áremeléseket alkalmazzanak, és a prémium kategóriában is kedvezőbb értékesítési mutatókat érjenek el.

Bár a statisztikák azt mutatják, hogy Magyarországon a reálbérek emelkednek, az eloszlásuk rendkívül egyenlőtlen, és a fogyasztás növekedése sem tapasztalható jelentős mértékben. Ha a gazdasági helyzet kedvezőbb lenne, és ezt a lakosság is észrevenné, az pozitív hatással lenne a hazai borok forgalmára is.

Related posts