Olyan lehetőségek tárházaként működik, amely a mai világban a szoftverek fenntarthatóságát hivatott biztosítani.


Az ügyféligény indította el a folyamatot: "Elvállalnátok ennek a rendszernek az átadását?" A Neuron Software válasza határozott igennel felelt, ám a folyamatos érdeklődés már egy kidolgozott módszertan szükségességét hozta magával. Ma már a Software Takeover (STO) egy sikeres, önálló szolgáltatásként működik, amely számos vállalat számára nyújt segítséget egyedi rendszereik fenntartható és stabil működésének biztosításában.

Hogyan indult el az STO? A történet több mint egy évtizeddel ezelőtt kezdődött egy meglepő felkéréssel. A UPC Magyarország megkereste a Neuront azzal az igénnyel, hogy vegye át egy belső middleware-rendszer üzemeltetését. A fejlesztőcsapat tagjai éppen más projekteken dolgoztak, és mivel az ügyfél nem volt szoftverfejlesztő cég, nem tudott elegendő erőforrást biztosítani a feladatra.

"Már hosszú ideje dolgozunk közösen, és a legnehezebb kihívásokat is sikeresen teljesítettük. Az ügyfél részéről természetes volt a javaslat, hogy átvállalnánk a rendszer üzemeltetését."

- emlékezett vissza Székely István, a STO kompetenciaközpont vezetője.

Az első átvételt újabbak követték, és világossá vált: ha minden egyes helyzetre egy-egy szenior kollégát állítanak rá, azzal új függőségeket hoznak létre - csak éppen már a Neuronon belül. Ekkor dőlt el: módszertanra van szükség.

Az eddigi legdrámaibb helyzet egy váratlan, tragikus esemény következtében alakult ki. Egy vállalati jelentéskészítő rendszer hirtelen használhatatlanná vált - nem technikai hiba miatt, hanem mert az egyetlen fejlesztő, aki valóban értette a működését, váratlanul távozott az élők sorából. A forráskódot soha nem helyezték letétbe, és a szükséges dokumentáció teljes hiányában a helyzet még súlyosabbá vált.

"Korábban már tájékoztattuk az ügyfelet a magas kockázatról. Így tehát nem az okozott meglepetést, hogy felkerestek minket, hanem inkább az, milyen sajátos körülmények között történt mindez."

- Kérlek, formáld át a szöveget a saját stílusodban - kérte Bodrogközi László, az ügyvezető-tulajdonos.

A csapat a felhasználói visszajelzések alapján alaposan átgondolta és újraértelmezte az alkalmazás működését. Minden egyes lépést gondosan megvizsgáltak, hogy végül egy stabil rendszert alakítsanak ki, mindezt anélkül, hogy bármiféle dokumentációra vagy átadási folyamatra támaszkodtak volna.

Az STO-megkeresések többsége szerencsére nem válsághelyzetekben merül fel. Gyakrabban előfordul, hogy egy rendszer zökkenőmentesen működik, de a háttérből hiányzik a fejlesztői támogatás, vagy a közeljövőben nem várható új szakember. A siker kulcsa az időben történő felismerés. Például egy hazai bank esetében a szoftver fejlesztője előzetesen jelezte, hogy egy év múlva nyugdíjba vonul. Az IT-vezetés pedig okosan, gyorsan reagált erre a helyzetre.

Zavartalanul és eredményes együttműködés keretében az eredeti fejlesztő csapatával sikeresen lebonyolítottuk az átvételi folyamatot. Azóta problémamentesen működtetjük a rendszert, és a dokumentáció is elkészült.

Mórocz Máté, a kommunikációs terület szakavatott irányítója.

Ez a legjobb forgatókönyv: amikor nem tűzoltásról van szó, hanem tudatos és kontrollált az átadás-átvétel.

A Neuron három alapvető kategóriába sorolja az STO-helyzeteket:

"Lehetőséget biztosítunk a gondolkodásra, az újratervezésre, a váltásra vagy akár a fejlesztésre, mindezt stressz és kockázat nélkül" - mondta Bodrogközi László.

Az STO-szolgáltatás legfőbb erőssége a világos és gyors működés. Miután aláírták az egyszerű titoktartási megállapodást (NDA), a Neuron Software csapata akár 48 órán belül alaposan felméri az egyedi rendszert, és konkrét javaslatot tesz az átvételi lehetőségekre. Ez a "gyorsítósáv" lehetővé teszi a döntéshozók számára, hogy ne csak tudomást szerezzenek a kockázatokról, hanem aktívan kezelni is tudják azokat.

Related posts