Manapság már pár száz forintot is szívesebben rendezünk online, mint készpénzben – MMOnline

Ma már egyre kevesebb ember nyúl az apróhoz vagy a bankjegyekhez, még 1000 forint alatti vásárlások esetén is. A pénztárnál sokan inkább a digitális fizetési megoldásokat, például a bankkártyát választják. Ezt a trendet a SimplePay, az OTP Mobil által végzett felmérés is megerősíti. Érdekes módon a fiatalok mellett az idősebb korosztály is aktívan hozzájárul a készpénzhasználat csökkentéséhez.
Hónapról hónapra egyre többen döntenek a digitális fizetési lehetőségek mellett, és egyre gyakrabban, valamint jelentősebb összegben használják ezeket. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb statisztikái szerint a kártyás tranzakciók értéke tavaly év végére 14%-kal emelkedett az előző évhez viszonyítva, míg a készpénzes felvételek volumene 4%-kal csökkent.
A gyakorlatban ez azt tükrözi, hogy egyre többen választják a bankkártyás megoldásokat, még a reggelire vásárolt péksütemény esetében is, ahelyett, hogy készpénzt használnának. Az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív kutatás szerint az emberek egyötöde már a 1000 forintos vásárlásoknál is elkerüli a papírpénzt, preferálva az elektronikus tranzakciókat.
A megkérdezettek körülbelül kétharmada határozottan az elektronikus fizetési módok mellett döntött, függetlenül attól, hogy fizikai bankkártyáról, mobiltárcáról vagy a qvik (utalás alapú) megoldásról van szó. A készpénz ellen felhozott legfontosabb érv a kényelem, amelyet az új technológiák nyújtanak.
A válaszadók kétharmada havonta legalább egyszer találkozik azzal a helyzettel, hogy az üzletben kizárólag készpénzes tranzakcióra van lehetőség. Ebből 40 százalék úgy döntött, hogy emiatt inkább otthagyja a kiválasztott terméket, míg 45 százaléknak volt elegendő készpénze a vásárlás lebonyolításához. Továbbá, a válaszadók 10 százaléka később visszatért, hogy rendezze a vásárlást.
"A készpénzhasználat fokozatosan háttérbe szorul a fintech-megoldások révén, amelyek nemcsak kényelmesebbek, hanem gazdaságosabbak is a vásárlók és kereskedők számára. Ilyen például az OTP Mobil által bevezetett qvik (utalás alapú), amely már több százezer tranzakciót bonyolított le. Meggyőződésem, hogy ezek az innovatív fizetési megoldások hozzájárulnak kereskedőpartnereink üzleti stabilitásához és segítik vevőkörük bővítését" – nyilatkozta dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.
A felmérés eredményei világosan mutatják, hogy a fiatalabb generációk, különösen a 18-39 évesek, egyre inkább a digitális fizetési megoldások felé hajlanak. Csak 28 százalékuk mondta, hogy az üzletekben leginkább készpénzes tranzakciókat végez, míg 35 és 34 százalékuk már bankkártyát vagy mobiltárcát választ. Ez a korosztály úgy véli, hogy elengedhetetlen, hogy a kereskedők, piacok, és olyan szolgáltatók, mint a házhoz jövő szerelők, fodrászok vagy manikűrösök is biztosítsák a bankkártyás fizetés lehetőségét. Érdekes, hogy a készpénzhez való ragaszkodás nem a nyugdíjasok körében a legnagyobb, hanem inkább a 40-59 évesek között tapasztalható.
Dr. Al-Absi Gáber Seif hangsúlyozta, hogy ha egy kereskedő fiatal vásárlókat szeretne vonzani, elengedhetetlen, hogy digitális fizetési lehetőségeket, mint például bankkártyás tranzakciók vagy qvik elfogadás álljanak rendelkezésre. A fiatal generáció elvárja az innovatív megoldásokat, hiszen azok közül, akik már ismerik és használják a qvik-NFC vagy QR-kódos fizetést, a legtöbben 40 év alattiak.