Nyári viharok és szélsőséges időjárási jelenségek: hogyan befolyásolják mindezek a légiforgalom irányítását?


Az utóbbi időszakban egyre inkább megnyilvánuló szélsőséges időjárási események komoly kihívások elé állítják a légiközlekedést és a légiforgalmi irányítást, különösen a nyári hónapokban. A HungaroControl, felismerve a szeszélyes időjárás okozta problémákat, szorosabb együttműködésbe kezdett a hazai meteorológiai szolgáltatóval, a HungaroMet-tel. 2025. április 15-től a légiforgalmi irányítóteremben állandóan jelen lévő meteorológus fogja segíteni a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját, különösen a legforgalmasabb nappali időszakokban. Ez az új intézkedés várhatóan kedvező hatással lesz az utasokra és a nyaralni vágyó családokra, hiszen a járatkésések számának csökkenésére számítanak.

A klímaváltozás következményeként egyre kiszámíthatatlanabbá válik az időjárás, ami jelentős hatással van a légi közlekedésre. Az utóbbi években a nyári hónapokban megjelenő zivatarok nemcsak gyakoribbá, hanem intenzívebbé is váltak. Ezek a zivatarcellák jelentős mértékben korlátozzák a légterek áteresztőképességét, mivel repülésbiztonsági kockázatokat hordoznak magukban, így növelik a járatkésések valószínűségét is. Különösen a nyári időszakban okoznak komoly kihívásokat a gyorsan kialakuló, kiterjedt és heves viharok. A helyzet kezelésére a HungaroControl és a hivatalos hazai repülésmeteorológiai szolgáltató, a HungaroMet, szorosabb együttműködési keretet alakított ki, hogy hatékonyabban reagáljanak az időjárási viszontagságokra.

Az együttműködés keretein belül kiemelt figyelmet kap a repülésmeteorológusi asszisztencia közös továbbfejlesztése, amely valós idejű támogatással segíti a döntéshozatalt és az előrejelzések értelmezését. Az operatív irányítás hatékonyabbá tétele érdekében az első megvalósuló projektelem a HungaroMet repülésmeteorológusának személyes részvételét jelenti a magyar léginavigációs szolgáltató munkájában. A második elem pedig a repülésmeteorológiai szoftver fejlesztési lehetőségeinek feltérképezésére összpontosít. Végül, a harmadik kezdeményezés célja, hogy tableteket helyezzenek el az irányítói munkaállomásoknál, amelyek lehetővé teszik a kollégák számára, hogy hasznos belső dokumentumok és weboldalak mellett további repülésmeteorológiai alkalmazásokat is elérjenek.

Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója így fogalmazott: "Az együttműködésünk legfőbb célja, hogy mérsékeljük az időjárás miatt fellépő bizonytalanságokat. Ezzel a lépéssel hatékonyabbá és felkészültebbé válhatunk a nyári csúcsforgalom kezelésében. Mint léginavigációs szolgáltató, mindig figyelembe vesszük az utasok érdekeit, és ez a fejlesztés is az ő kényelmüket szolgálja. Bízunk benne, hogy a kiszámíthatóbb forgalomirányítás révén a járatkésések száma csökkenni fog. Ha az élő meteorológusi jelenlét sikeresnek bizonyul, a közeljövőben szeretnénk bővíteni az együttműködést a HungaroMet-tel."

A HungaroMet 2025 februárjában telepítette azokat az innovatív eszközöket, amelyek a repülésmeteorológusok munkáját segítik. A rendszer próbaüzeme 2025. április 15-ig zajlott, amely időszak alatt a működés finomhangolása történt. Az éles üzem beindítása után a projekt várhatóan szeptemberig folytatódik, és a folyamat végén részletes tapasztalatösszegzést és -értékelést készítenek. A HungaroControl ambíciója, hogy az új fejlesztésekkel ne csupán a repülési biztonságot növelje, hanem a légi forgalom hatékonyságát is javítsa, ezzel csökkentve a járatkésések előfordulását.

A jövőbeli előrejelzések alapján 2025 nyarán ismételten kiemelkedően magas légiforgalomra számíthatunk. Ennek megfelelően a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett irányítása alatt álló léginavigációs szolgáltató számos új szakmai, humán és technológiai fejlesztést tervez bevezetni. A meteorológiai támogatás mellett a tervek között szerepel az irányítói kapacitások bővítése, a légtér struktúrájának hatékonyabb működését célzó reformok, valamint a Budapest Airporttal való stratégiai együttműködés keretében megvalósuló projektek is.

Related posts