Szijjártó bejelentette, hogy elindul az új kőolajvezeték építése Magyarország és Szerbia között - PestiSrácok.


Szijjártó bejelentette: elindul az új kőolajvezeték építése Magyarország és Szerbia között PestiSrácok.hu 2025. május 23.

Rövidesen megkezdődik az új kőolajvezeték építése Magyarország és Szerbia között, amelynek nyomán az egész térség üzemanyagellátása biztonságba kerülhet - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium legfrissebb tájékoztatása alapján a tárca vezetője kifejtette, hogy Európa egy sor komplex kihívással áll szemben. E kihívások között kiemelkedik az energiaválság, amelyet részben az Oroszország ellen bevezetett szankciók, valamint Ukrajna helyzetének alakulása idézett elő.

Ukrajna kulcsszereplője lett Európa energiaválságának, hiszen az ország lezárta azt a földgázvezetéket, amely Oroszországból, keleti irányból biztosította a földgáz szállítását, elsősorban Közép-Európa számára.

Természetesen! Itt van egy egyedi változat: - aláhúzta.

Ezután rámutatott, hogy ennek következtében számos közép-európai ország nehéz helyzetbe került, és a tranzit lehetőségeket ma már Ukrajna helyett Szerbia bonyolítja le a régió számára.

Magyarországra naponta több mint húszmillió köbméter földgáz áramlik Szerbián át, ami évente körülbelül 7,5 milliárd köbmétert jelent. Ha Szerbia nem vállalná a tranzit szerepét, akkor komoly problémák elé néznénk, nemcsak mi, hanem a szlovákok is, és ez Közép-Európa egészére kihatna.

- hangsúlyozta.

Ukrajna cserben hagyta Közép-Európát az energiaellátás biztonsága szempontjából. Szerbia az az ország, amely felelős, megbízható tranzitországként, korrekt tranzitországként viselkedve biztosítja számunkra a megfelelő földgázmennyiség szállítását

- tette hozzá.

Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a két ország együttműködése az energia terén tovább bővül, mivel nemsokára elindul egy új kőolajvezeték kivitelezése.

Ez a kőolajvezeték a keleti irányból érkezik, és Magyarországon keresztül biztosítja Szerbia energiaszükségleteit. Szerbia ellátása kiemelkedően fontos számunkra, mivel ha a kőolajellátásuk problémákba ütközik, az közvetlen hatással lesz az egész közép-európai térség üzemanyag-ellátására, beleértve a benzin- és dízeltermékeket is. Ennek következményeként jelentős áremelkedések léphetnek fel a benzinpiacon, ami komoly gazdasági nehézségeket okozhat.

- figyelmeztetett, hogy ne feledjem: a figyelem mindig a részletekben rejlik.

Az előttünk álló feladat az, hogy megvalósítsuk a Magyarországot Szerbiával összekötő kőolajvezetéket, amely 2027-re már üzembe is áll. A tervezett nyomvonal körülbelül 180-190 kilométert ölel fel Magyarország területén. Ennek a projektnek a megvalósításával biztosíthatjuk az egész térség üzemanyag-ellátásának stabilitását, ami azt jelenti, hogy a jövőben nem kell tartanunk a benzinárak emelkedésétől.

- tette hozzá.

A miniszter ezt követően hangsúlyozta, hogy a két ország a villamosenergia-összeköttetés kapacitását is meg fogja duplázni 2028-ra, hasonlóan a korábbi megállapodásokhoz.

Ez azért is jó, mert közben egy regionális áramtőzsdét is elindítottunk, s azt közgazdaságtanból tudjuk, hogyha egy piac nagyobb, hogyha több a fogyasztó, akkor alacsonyabb árakat lehet alkalmazni. Tehát a rezsicsökkentés eredményeinek fenntartásához is szükséges az a beruházás, amelynek nyomán tehát megduplázzuk a villamos áram átszállítási kapacitását Magyarország és Szerbia határán

- felelte.

Forrás/fotó: MTI

Facebook hozzászólás

A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal nem csupán két főváros összekötését szolgálja, hanem egyben a magyar-szerb kapcsolatok erősítésének szimbóluma is. Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere, több ízben hangsúlyozta a jelentőségét ennek a vasúti összeköttetésnek, amely nemcsak a kereskedelmi forgalmat, hanem a kulturális és turisztikai kapcsolatokat is élénkíti. A projekt célja, hogy gyorsabb és kényelmesebb utazást biztosítson az utasok számára, miközben hozzájárul a két ország gazdasági fejlődéséhez. A vasútvonal fejlesztése nemcsak a közlekedés hatékonyságát növeli, hanem új lehetőségeket teremt a régióban, erősítve ezzel a kétoldalú együttműködést.

Related posts