A magyar e-kereskedelem színterén jelentős változások zajlanak, amelyek új irányokat és lehetőségeket hoznak. Megérkezett a trónfosztás ideje, amikor a megszokott piaci szereplők helyét új kihívók veszik át, formálva ezzel a digitális vásárlási élményt.


A digitális kereskedelem az elmúlt évtizedben a gazdaság egyik leggyorsabban növekvő szektorává vált, és 2024-ben is újabb mérföldköveket ért el Magyarországon. Jelentős változások történtek emellett az élen.

A PwC Magyarország által készített E-toplista az ország legnagyobb online kereskedőit állítja reflektorfénybe, akik a forgalom, ismertség és innováció terén kiemelkednek versenytársaik közül. Az E-toplista története 2015-re nyúlik vissza, amikor a GKID először tette közzé a legnagyobb magyar e-kereskedők rangsorát. 2024-ben a PwC már tizedik alkalommal publikálta a listát, amely megőrzi a hagyományos kereteket, miközben új, fejlettebb adatgyűjtési és elemzési technikákkal gazdagodott.

A 2024-es év első számú híre, hogy a magyar online kereskedelem élén jelentős átrendeződés zajlott: az Alza.hu megkaparintotta a legnagyobb forgalmú online kereskedő címét, letaszítva a trónról az eddigi vezetőt, az eMAG-ot. Az Alza nem csupán a forgalmát növelte meg drasztikusan, de a vásárlói élmény és a logisztikai innovációk terén is kiemelkedő fejlődést mutatott. Az Alza+ hűségprogram, valamint az országos csomagautomata-hálózat kiépítése tovább erősítette a vállalat piaci helyzetét, így a jövőben még inkább dominálhat a versenytársakkal szemben.

A második pozíciót a Kifli.hu foglalta el, amely már harmadik éve dominál az FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) szegmens rangsorában. A harmadik helyezést a MediaMarkt érte el, kiemelkedő teljesítménnyel a többi jelentős piaci szereplővel folytatott szoros csatában.

A 2024-es E-toplistán meglepő módon nem található az eddigi évek rangsorát domináló eMAG, amely eddig hat alkalommal vezette a listát. A román online kereskedő, reagálva a növekvő import kereskedelemre és a TEMU megjelenésére, az év első felében jelentős átalakításokat hajtott végre, középpontba állítva romániai működését. Ennek következtében a magyarországi munkatársak létszáma drasztikusan csökkent, kevesebb mint felére. A vállalat az átszervezésre tekintettel a 2024-es évet átmeneti időszaknak tekinti, ezért nem kívánt részt venni a versenyben. A PwC forgalmi modellezései alapján, ha az eMAG részt vett volna, a piacteres értékesítéseivel együtt a legjobb 15 között, a dobogó közelében zárt volna.

A lista a következőképpen alakul:

A 15 legnagyobb kereskedő online forgalma összesen 463,1 milliárd forintra rúgott. A teljesített rendelések száma elérte a 12,1 milliót, ami az előző évhez képest 34%-os emelkedést jelent. A legdinamikusabban fejlődő szektor az FMCG, amely átlagosan 25%-os növekedést mutatott fel, összesített forgalma pedig 156,4 milliárd forintra nőtt.

A 2024-es rangsorban két új szereplő lépett színre: a BestByte és a Rossmann. A magyar tulajdonú kereskedők közül azok száma, akik éves forgalmuk meghaladja az 5 milliárd forintot, rekordot döntött, és immár 17-re emelkedett. Az Euronics továbbra is megőrzi vezető pozícióját a magyar kereskedők között, míg az Aqua és az iPon a második, illetve harmadik helyet foglalják el.

Bár a TEMU nem található meg a forgalmi rangsor élmezőnyében, hatása mégis figyelemre méltó. 2024 során a kínai óriás 9 millió rendelést teljesített Magyarországon, ezzel túlszárnyalva a legnagyobb tíz kereskedő összesített rendelési volumenét. Az ismertségi rangsorban a TEMU a harmadik helyet foglalja el, ami jól tükrözi a cég robbanásszerű növekedését.

A PwC elemzése szerint a magyar e-kereskedők hosszú távú sikerének egyik kulcsa a nemzetközi piacokon való terjeszkedés. A Pepita.hu például már most is jelentős exportforgalmat bonyolít, ami önmagában is elég lenne az 5 milliárdos forgalmú magyar kereskedők közé kerüléshez.

Az e-kereskedelem dinamikus fejlődése mellett a piac egyre inkább polarizálódik. Míg a legnagyobb szereplők jelentős növekedést tapasztalnak, a kisebb vállalkozások számára egyre nehezebb lépést tartani a nemzetközi kereskedelem és a globális platformok térhódításával. A kihívások és lehetőségek közötti egyensúly megteremtése kulcsfontosságú a versenyképesség megőrzéséhez.

Related posts