Trump jóváhagyta: érkezhetnek a szuperszonikus repülőgépek!


Donald Trump rendelettel oldotta fel a polgári szuperszonikus gépek szárazföld feletti repülési tilalmát, ami nagy változást hozhat a repülés világában.

Az Egyesült Államokban van érdekes esemény bőven, olyanok is, melyek nem feltétlenül kapnak akkora hírverést. Donald Trump elnök például aláírt egy rendeletet, amellyel feloldotta a szárazföld feletti szuperszonikus, azaz hangsebesség feletti polgári repülés tilalmát. A tilalmat 1973-ban vezették be, hogy megvédjék a lakosságot az ablakokat betörő, dobhártyaszaggató hangrobbanásoktól, de legfőképp az amerikai repülőgépgyártókat a francia-brit Concorde-tól.

Figyelemre méltó "véletlen", hogy egy új, amerikai fejlesztésű szuperszonikus utasszállító repülőgép készülődik, amely iránt a United Airlines és az American Airlines már le is adta a rendelését.

A tilalmat eltörlő rendelet 180 napos határidőt biztosít a Szövetségi Légügyi Hivatalnak (FAA) egy ideiglenes tanúsítvány kidolgozására. Ezt követően 18 hónapon belül el kell készíteniük a végleges szabványt, amely világosan meghatározza a "felszállás, leszállás és az útvonalon végzett szuperszonikus repülés esetén elfogadható zajszint küszöbértékeit".

Ha a két év túl gyorsnak tűnik egy ekkora léptékű szabályozási változáshoz, akkor nem tévedünk nagyot. Amikor az FAA 1964-ben egy kissé megpiszkált teszttel próbálta megnyugtatni a közvéleményt, látványosan megbuktak. Az Amerikai Légierő hat hónap alatt 1253 hangrobbanással hívta fel magára Oklahoma város lakosainak figyelmét, és a jogos felháborodása idő előtt véget vetett a programnak. Ennek ellenére még kilenc évbe telt, mire papíron is betiltották a szárazföld feletti szuperszonikus repülést.

A modern technológiai fejlődés egyik izgalmas ígérete, hogy a hangsebesség átlépése már nem fog olyan zavaró zajjal járni, mint a korábbi időkben. A Boom Supersonic vállalat azt hirdeti, hogy az Overture utasszállító repülőgépe éppen ilyen innovatív tervezéssel fogja átszelni az égboltot, miközben a hangsebesség elérésével járó hanghullámok nem fognak elérni a földfelszínig. A startup már az XB-1-es, 1:3 méretarányú prototípussal sikeresen bizonyította ezt a jelenséget. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az első igazi Overture várhatóan csak 2027-ben fogja elhagyni a gyártósort, így a valós teljesítmény és a zajszint hatásai ekkor fognak valóban megnyilvánulni.

Amennyiben ez a merész vállalkozás gyümölcsöző eredménnyel zárul, úgy valószínű, hogy új távlatokat nyithat a technológia nemzetközi alkalmazásában. Ha ez a jövőbeli forgatókönyv megvalósul, elképzelhető, hogy Európa egén is olyan utasszállítók fognak szelni a légteret, melyek szédítő sebességgel szelik át a felhőket.

Related posts