Trump második elnöki ciklusa komoly kihívásokat jelenthet a német autógyártók számára - nézzük, mi történt a negyedik héten!

Donald Trump megkezdte újabb elnöki ciklusát, kérdés, ez milyen hatással lesz az autóiparra, miközben a kínai autógyártók a védővámok miatt vágnak vissza az EU-nak. Közben a CATL bejelentette, hogy újabb európai gyárat épít. Összefoglaltuk, mi történt a héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.
A BYD, a Geely és a SAIC január 21-én nyújtottak be keresetet az Európai Unió Bíróságához, közvetlenül a határidő lejárta előtt. A kínai cégek az új európai vámintézkedések ellen tiltakoznak, amelyek a Kínában gyártott elektromos autókra büntetővámot vetnek ki.
A vállalatok véleménye szerint a szabályozás diszkrét hátrányos megkülönböztetést jelent, mivel a Teslát – amely szintén Kínában készít autókat az európai piac számára – nem sújtja ugyanolyan mértékben. Míg a Tesla Kínában gyártott járműveire csupán 7,8 százalékos vámot alkalmaznak, addig a BYD esetében ez 17 százalék, a Geely számára 18,8 százalék, míg a SAIC-nak 35,3 százalékos vámot kell megfizetnie. Korábban a vám mértéke egységesen 10 százalék volt.
Az Európai Unió komoly kihívásokkal néz szembe az autóipar jövőjét illetően. Január 30-án kezdetét veszi egy stratégiai párbeszéd, amely célja, hogy közösen találjanak megoldásokat az iparág válságára. Az autóipari résztvevők, társadalmi partnerek és döntéshozók egyesítik erejüket, hogy a legfontosabb kérdésekre választ találjanak. Kiemelt figyelmet kap az innováció, a dekarbonizáció és a globális versenyképesség, amelyek elengedhetetlenek a jövő fenntartható és versenyképes autóiparának megteremtéséhez. Az egyeztetések célja, hogy az európai autóipar képes legyen alkalmazkodni a folyamatosan változó környezethez, miközben megőrzi versenyképességét a nemzetközi piacon.
Az európai autóipar és az újautó-piac 2024-ben kihívásokkal teli évet zárt. Az Európai Unióban ugyanakkor 0,8 százalékos növekedést könyvelhettek el az újautó-eladások terén, azonban a termelés még mindig 20 százalékkal marad el a járvány előtti szinttől. A hibridek iránti kereslet dinamikusan nőtt, míg a dízel- és elektromos autók piaci részesedése csökkent, ami új irányokat és lehetőségeket teremt az iparág számára.
A beszállítói iparág komoly válságba került: összesen 54 ezer munkahely megszűnését jelentették, miközben az elektromos járművekbe irányuló befektetések 2019 óta nem látott mélységbe süllyedtek. A vállalatok többsége képtelen előteremteni a technológiai innovációkhoz szükséges minimális profitot, ami tovább súlyosbítja Európa versenyképességi helyzetét Kínával és Észak-Amerikával szemben.
Donald Trump tervezett 25 százalékos vámja a Mexikóból és Kanadából származó autókra komoly aggodalmat keltett a német autógyártók körében. Hildegard Müller, a német autóipari szövetség (VDA) elnöke szerint ezek az intézkedések növelnék az amerikai inflációt, és magasabb autóárakat eredményeznének az amerikai vásárlók számára, ellentmondva Trump inflációcsökkentési ígéreteinek.
A német gyártók, mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz, amelyeknek Trump-párti államokban is vannak gyárai, attól tartanak, hogy a vámok nemcsak a nemzetközi autóiparnak, hanem az amerikai gazdaságnak is kárt okozhatnak. Bár a vámok bevezetése még nincs napirenden, a Trump-adminisztráció protekcionista gazdaságpolitikája egyre növekvő bizonytalanságot eredményez az iparágban.
A CATL 2024-ben először tapasztalt éves bevételcsökkenést, amely 8,7-11,2 százalékos visszaesést jelentett, elsősorban a lítium árának drámai, 86 százalékos csökkenése következtében. Noha az eladott akkumulátorok mennyisége növekedett, a csökkenő árak hatására a bevételek csökkentek. A nettó profit ugyanakkor 11,1-20,1 százalékkal emelkedett, azonban ez a növekedés a legalacsonyabb ütem, amelyet 2019 óta regisztráltak.
Miközben a vállalat különféle pénzügyi kihívásokkal néz szembe, ambiciózus nemzetközi terjeszkedési tervei révén próbálja megerősíteni piaci helyzetét. 2025-re egy új európai akkumulátorgyár megnyitását tervezi egy helyi autógyártó partnerével, amely új lehetőségeket teremt. A CATL már jelen van Németország, Magyarország és Spanyolország területén, ahol a Stellantis társaságával közösen egy 4,1 milliárd eurós gyár építését valósítja meg, kifejezetten lítium-vas-foszfát akkumulátorok gyártására.
A vállalat új dimenzióba emeli az energiatárolás világát. Az Egyesült Arab Emírségek innovatív Masdar cégével együttműködésben a világ legkiterjedtebb energiatároló rendszerének megvalósítására készül. A projekt 2027-re valósul meg, és lenyűgöző 5,2 gigawatt napenergia-termelést, valamint 19 gigawattóra energiatárolási kapacitást kínál.