Különleges vételi ajánlat landolt a Chrome böngészőn, és a vevő kiléte is igencsak váratlan. Az ajánlott összeg pedig egyszerűen döbbenetes!

Sundar Pichai, az Alphabet vezérigazgatója, nem mindennapi levelet kapott, amelyben a Perplexity nevű startup kifejezte érdeklődését a világ legismertebb böngészője, a Chrome iránt. A vételi szándék mögött azonban több kérdőjel is felmerül, amelyek izgalmas párbeszédet indíthatnak el a tech szektorban.
A mesterséges intelligenciával foglalkozó Perplexity startup megvásárolná a Google Chrome-ot, méghozzá 34,5 milliárd dollárért. A "merész" ajánlat készpénzes. A merész jelző amúgy nem véletlen, ugyanis a Perplexityt legutoljára 14 milliárd dollár értékűre becsülték, azaz a startup értékének jóval több mint a kétszereséért vásárolna. Ráadásul a mintegy 3 milliárd felhasználót számláló Chrome értéke - legalábbis a Google/Alphabet becslése szerint - jóval több, mint a felajánlott összeg, talán tízszerese vagy még annál is több. A Perplexity a maga részéről nem reagált az üzlet finanszírozásával kapcsolatos kérdésekre.
A Perplexity nemcsak bejelentette vételi szándékát, hanem részletes indoklást is fűzött hozzá. Érdekes módon, mindez alig egy hónappal azután történt, hogy bemutatták saját fejlesztésű böngészőjüket, a "gondolat sebességével működő" Cometet. A startup vezetősége úgy véli, hogy a Chrome böngésző átadása egy független szolgáltatónak, amely elkötelezett a felhasználók biztonsága iránt, valódi közérdekű lépés lenne. A Perplexity azt is hangsúlyozza, hogy a Chromiumot képesek lennének pontosan úgy üzemeltetni, mint a Google, anélkül hogy a minőség csökkenésével vagy a munka díjainak megemelésével kellene számolni. A Reuters jelentése szerint a Perplexity ajánlata garantálja, hogy a Chromium nyílt forráskódú marad, nem módosítja az alapértelmezett keresőmotort, és a következő két évben 3 milliárd dolláros befektetést tervez a projektbe.
Bár első pillantásra nem tűnik úgy, mintha a Chrome piacra kerülne, a MI startup magabiztossága mögött érdekes okok húzódhatnak. A Google dominanciája a keresőmotorok és az online hirdetések terén ugyanis egyre inkább a figyelem középpontjába került, hiszen a techóriás évek óta jogi kihívásokkal néz szembe, többek között két trösztellenes ügy következtében – hívja fel a figyelmet a BBC. Egy amerikai szövetségi bíró várhatóan még ebben a hónapban döntést hoz, amely akár a Google keresőüzletágának felosztását is elrendelheti. A Google viszont nem hajlandó könnyen beleegyezni ebbe, és bejelentette, hogy fellebbezni fog a döntés ellen, hangsúlyozva, hogy a Chrome leválasztásának ötlete "példátlan javaslat", amely a fogyasztók és a biztonság rovására válhat. Érdemes megjegyezni, hogy nemcsak a Perplexity, hanem korábban az OpenAI és a Yahoo is érdeklődött a világ legnépszerűbb böngészője iránt.
Az Aravind Srinivas irányítása alatt álló Perplexity nem először tűnik fel figyelemfelkeltő ajánlatokkal: januárban már hasonló lépést tett a TikTok US felé, amikor is felvetette a lehetőséget, hogy egyesül a népszerű rövid videós platformmal. Ezzel a lépéssel igyekezett eloszlatni az amerikai közvélemény aggályait, amelyek a TikTok kínai tulajdonosi hátterével kapcsolatosak.