Oroszországban virágzó trendként jelentkezik a nyugati ihletésű ál-Starbucks és ál-McDonald's, amelyek sajátos helyi ízvilággal és hangulattal próbálnak vonzani.


A McDonald's és a Starbucks orosz megfelelői 2022-ben alakultak meg, miután a nyugati cégek kivonultak Oroszországból az ukrajnai agresszió következményeként. Jelenleg egyre valószínűbb, hogy a Vkuszno – i Tocska és a Stars Coffee képes lesz megőrizni piaci helyzetét, még akkor is, ha az Ukrajna ellen folyó háború a közeljövőben befejeződik.

A szankciók lehetővé tették egyes orosz fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok számára, hogy virágozzanak, és felkészüljenek arra a gazdasági harcra, ami akkor indulhat meg, ha esetleg a nyugati cégek visszatérnek a háború után - írta cikkében a Bloomberg, amely szerint a nyugati mintára létrejött orosz vállalat gyakran helyi jellegzetességekkel kombinálják a nyugati klasszikus felhozatalt.

Ahogy a cikk is hangsúlyozza, a háború befejezése jelenleg homályban marad, ami miatt a nyugati nagyfogyasztói termékeket előállító cégek számára kockázatos lehet a visszatérés Oroszország piacára. A béke késlekedése azt jelenti, hogy az orosz versenytársaknak egyre több idejük adódik a felkészülésre.

A hadigazdaság hatására jelentős fellendülés indult a katonai szektorhoz kapcsolódó iparágak termelésében, ami munkaerőhiányhoz vezetett. Ennek következményeként a bérek emelkedése túllépte az infláció mértékét, így a családoknak több pénzük maradt ruházatra és élelmiszerekre. A kezdeti aggodalmak után a fogyasztói kedv a háború előtti szintet is meghaladta, hiszen a szankciók ellenére a mindennapi élet szinte érintetlen maradt.

A Vkuszno - i Tocska, amely nyíltan a McDonald's koncepcióját követi, naponta körülbelül 2 millió vendéget szolgál ki, és évente körülbelül 50 új étterem megnyitásáról számol be. Az anyacég, a Sistema PBO bevétele 2022 óta több mint duplájára emelkedett, míg nyeresége nyolcszorosára nőtt. Oleg Parojev, a Vkuszno - i Tocska vezérigazgatója, aki a háború kezdetén a McDonald's oroszországi vezetője volt, a júniusi szentpétervári gazdasági fórumon kifejtette: "Nem gondoljuk, hogy a szankciók eltörlése után visszatérünk a régi kerékvágásba."

A Starbucks-ot felváltó Stars Coffee hasonló stratégiát alkalmazott, hogy a helyiek számára érzékelhető legyen, hogy a szankciók ellenére továbbra is részesei lehetnek a kávézó kultúrának. "A Bucks eltűnt, de a csillagok ragyognak tovább" – fogalmaztak közösségi média bejegyzéseikben. A logójuk színvilága és stílusa is emlékeztet a Starbuckséra, azonban a figura koronája helyett egy kokosnyik, azaz egy hagyományos orosz fejdísz díszíti.

A Stars Coffee 82 új üzletet nyitott kisebb városokban, ügyelve arra, hogy Moszkván és Szentpéterváron túl is jelen legyen a piacon. E lépéssel a cég Groznij, Rosztov-na-Donu és Perm városaiban is megvetette a lábát. Emellett a jövőbeli terjeszkedési terveik között szerepel Velikij Novgorod, Hanti-Manszijszk és Novoszibirszk is.

"Az idő kulcsszerepet játszik" - nyilatkozta Anna Vahova, turisztikai tartalmakat létrehozó influencer. "Minél hosszabb ideig vannak jelen ezek a márkák a piacon, annál inkább képesek elismertséget és bizalmat építeni" - tette hozzá.

Egyértelmű, hogy nemcsak a két említett vállalat esetében figyelhető meg a nyugati cégek távozása utáni fellendülés. A Sznezsnaja koroleva, amelynek neve "Hófehérke királynőt" jelent, mára Oroszország legnagyobb többmárkás ruházati üzletláncává nőtte ki magát, több mint száz boltjával, és 2024-re rekordnyereséget könyvelhetett el. Ezen kívül a kis, független orosz tervezők, mint például a Mulier, a 2mood és a studio29 is felfelé ívelő pályán vannak. "Sok orosz márka a nyugati brandek eltűnése miatt érte el a sikert, amelynek hiányát még mindig erőteljesen tapasztaljuk" – nyilatkozta Mary Mateeva, orosz divatinfluencer és stylist Moszkvában a Bloombergnek.

Továbbá, az orosz márkák helyzetét a jövőben az is befolyásolhatja, hogy a külföldi vállalatok esetleges újbóli megjelenése az orosz kormány részéről számos nehézséggel találkozhat, akár a háború vége után is.

Related posts