Az Euro 7 szabályozásának hatására újra teret nyerhetnek a dobfékek az autók világában. A Totalcar cikke szerint ez a változás a modern járművek fejlesztéseit is befolyásolhatja, hiszen a dobfékek egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldásokat kínálnak, am


A tárcsafékek, amelyek ma már szinte minden autóban megtalálhatók, a sportautók világában bontogatták szárnyaikat a 60-as években, míg az átlagos személyautók számára a 70-es évek hozták el ezt az innovációt. Az 1980-as évek végére a dobfékes járművek szinte teljesen eltűntek a piacról, mivel a tárcsafékek előnyei egyre nyilvánvalóbbá váltak. Bár néhány olcsóbb és könnyebb modell továbbra is megőrizte a hátsó dobfékeket, a trendek azt mutatták, hogy a dobfékrendszerek ideje lejáróban van egy olyan korszakban, ahol az autók egyre nagyobb és nehezebb formát öltöttek. Sokan azt hitték, hogy a dobfékek végleg eltűnnek, ám a közelmúltban az Euro 7 szabályozás megjelenésével egy új lehetőség kínálkozik a rég elfeledett technológia újjáélesztésére.

Az Euro 7-es környezetvédelmi normák új szintre emelik az autók károsanyag-kibocsátását korlátozó intézkedéseket, az eddig ugyanis szinte kizárólag a belső égésű motorok égéstermékeivel foglalkozó előíráscsomag 2026 végétől már az autók fék- és gumipor kibocsátását is szabályozni fogja.

Az autógyártók és beszállítóik jelenleg intenzíven dolgoznak a fékpor-kibocsátás mérséklésének megoldásain. Az új technológiával készült féktárcsák és fékbetétek alkalmazásával természetesen mérsékelni lehet ezt a problémát, de úgy tűnik, hogy a tárcsafékek jövője érdekében egy speciális bevonatra, vagy a szupersportautókból ismert karbon féktárcsák bevezetésére lesz szükség. Bár ezek az opciók lényegesen magasabb költséggel járnak, a kutatások szerint akár 81%-kal is csökkenthetik a fékpor kibocsátását.

A féktárcsák intenzív átalakítása helyett érdemes lehet megfontolni a dobfékek alkalmazását, amelyek kialakításuk révén nem bocsátanak ki fékport a környezetbe. Ezen por a fékdob tervezett kopásaként oszlik el, így minimalizálva a környezetszennyezést. Bár a fékdobok hatékonysága valóban alacsonyabb a féktárcsákéhoz képest, az alternatív hajtásokkal végzett regeneratív fékezés miatt ez a különbség egyre kevésbé számottevő. Továbbá, a dobfékek előnyei közé tartozik, hogy könnyebbek és költséghatékonyabban előállíthatók. Ráadásul, amikor éppen nem használják őket, a légellenállás csökkentésében is szerepet játszanak.

A dobfékek újra megjelentek a villanyautók világában, és például a Volkswagen már évek óta alkalmazza őket az ID.3 és ID.4 modellek esetében. A hátsó kerekeket fékező villanymotorok teljesítményét bőven elegendő kiegészíteni egy klasszikus fékdobbal, így a hagyományos megoldás továbbra is releváns marad a modern elektromos járművek terén.

Related posts